M59

Posted: 25/08/2010 by Cristian Burac in Aro, Automobile
Etichete:, , ,

Modelul M59 a fost produs în perioada 1959-1964 în două variante, M59 A şi M59 B, diferenţiate de tipul de motor cu care au fost echipate (IMS 58A sau IMS 59A şi respective M 207). În 1959 este lansat urmaşul lui IMS 57, M 59 A care prezenta numeroase modificări faţă de modelul anterior. Era clar că IMS 57, un automobil produs aproape artizanal, nu reprezenta o soluţie pentru motorizarea României. Uzina din Câmpulung se dezvolta în paralel cu produsele sale. Directorul uzinei, dl. Victor Nagi conta pe câţiva specialişti cum erau Gh. Zotta, inginer cu mare experienţă în industria aeronautică, tehnicianul Octavian Waschievici care avea mai târziu să proiecteze celebrul M461, inginerii Aurică Nicolescu şi Gh. Potinchiu (ulterior devenit un reputat prof. dr. ing.). Aceştia se preocupau nu numai de modernizarea automobilului ci şi de organizarea fluxurilor tehnologice, utilarea uzinei şi dezvoltarea capacităţilor de producţie. Aşa a apărut M59 A.

Primele schimbări s-au produs la nivelul caroseriei (mai scurtă cu 150 mm) realizată în întregime prin presare la Câmpulung şi al saşiului (ampatament redus cu 100 mm), uşor de identificat faţă de cele ulterioare care au echipat M461 / ARO M461 C după « fereastra » de trecere a cardanului spate care are formă ovală. Denumirea noului model provenea de la Muscel (M) , anul lansării 1959 (59) (A) reprezentând prima serie. Caroseria era rigidizată prin utilizarea unor elemente presate la uzina braşoveană « Steagu Roşu ». Masa automobilului era redusă astfel cu 70 kg.

Primele exemplare M59 A produse păstrau încă punţile, motorul IMS 58A şi cutia de viteze de la modelul IMS 57. Ulterior putere motorului a fost sporită la 56 CP prin reproiectarea colectoarelor de admisie şi evacuare şi folosirea carburatorului de concepţie romanescă « UT 550 » (de tip vertical, cu circuit descendent, o singură cameră de amestec, dublu difuzor, economizor mecanic şi pompă de acceleraţie), noul motor fiind codificat IMS 59A. M59 A era carosat la Câmpulung, uzină « Vasile Tudor » din Colibaşi  preluând fabricarea pieselor turnate din fontă şi metale neferoase, a cutie de viteze / transfer. În timp însă specialiştii musceleni au găsit soluţia dotării automobilului cu un motor modern. Uzina de Autocamioane Braşov  producea un motor V8 pe benzină care la bază provenea din Ford-ul V8 produs în perioada interbelică la Bucureşti la uzina FORD România.Aşa a apărut M59 B, automobil echipat cu motorul M 207 care prelua componentele celui V8 , fapt care l-a făcut cunoscut ca « Jumătate Carpaţi » după numele camionului braşovean. Iată deci că destinul automobilului de teren românesc se legă încă o data şi tot neoficial de cel al firmei FORD. Noul motor şi cutia cu patru trepte au însemnat un mare pas înainte. Faţă de IMS 57, M59 A are o caroserie total redesenata (care s-a păstrat la modelul M59 B), inspirată tot de cea a GAZ-ului 69 (caroseria de M 59 A faţă de cea de GAZ e mai lungă cu 4 mm, mai îngustă cu 140 mm şi mai înaltă cu 20 mm). Faţă de modelul precedent M59 A  prezenta următoarele particularităţi : parbrizul rămâne din două bucăţi, apăr ştergătoarele de parbriz acţionate electric (montate în partea de sus a ramei ca şi la primul model), gâtul de umplere al rezervorului este plasat în exteriorul caroseriei pe partea stânga, bancheta faţă este înlocuită de scaune independente, jantele sunt prevăzute cu capace, bordul este reamplasat în faţă postului de conducere şi primeşte aparate noi, roata de rezervă este fixată în zona mediană a caroseriei, motiv din care uşă stânga este mai mică decât cea dreaptă, balamalele uşilor sunt din fontă, sistemul de fixare al parbrizului la rabatare are două cârlige şi doi suporţi montate pe capotă motorului, cutia acumulatorului este situată în partea din stânga sub scaunul şoferului, accesul la compartimentele din contraripile spate se face din interior (câte două de fiecare parte), semnalizatoarele faţă/spate sunt rotunde. În plus la modelul M59 B, echipat cu motorul M207, masca are două găuri suplimentare, cea din partea dreaptă permiţând introducerea manivelei (noul motor era dezaxat faţă de cel precedent). De asemenea, au fost introduse amortizoarele telescopice. Cu toate asemănările între M59 A/B şi GAZ 69 trebuie spus că piesele de caroserie nu sunt interschimbabile. Cadenţa fabricaţiei modelului M59 a crescut vertiginos : 803 unităţi în 1959, 3000 în 1960, 4748 în 1961, 6200 în 1962, 3222 în 1963. Modelul M59 B s-a fabricat până în 1964, trebuie spus însă că în primele luni ale anului 1965 (ianuarie/februarie) au mai fost livrate automobile care aveau caroserie de M59 B existând probabil stocuri de componente.  M59 B este înlocuit în producţia uzinei muscelene de M461.

M 59

Perioada de fabricatie : 1959-1964

Unitati produse : circa 21.000 (M59A + M59 B)

Motor : M59 A patru cilindri in linie, benzina, cu supape laterale

Doua tipuri de motoare IMS 58 A / IMS 59 A

M59 B a fost echipat cu motorul tip M207 – prezentat la M461 

Capacitate cilindrica : 3260 cmc

Cursa x Diametru 107,95 x 98,45

Putere : 50 CP la 2800 rpm / 56 CP la 2900 rpm

Raport de compresie : 4,6 / 5

Cutie de viteze : manuala, cu trei trepte, nesincronizata

Masa totala : 2190 kg

Sarcina utila : 650 kg

Consum mediu : 21 l / 100 km

Panta maxima admisibila : 30 grade

Viteza maxima : 90 km/h

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s