Locomotiva electrică 5100kW

Posted: 20/02/2011 by Antonio Istrate a.k.a. TonyGFR in Electroputere Craiova, Locomotive

În luna aprilie 1964 se semna între CFR si firma suedeză ASEA contractul de livrare a 10 locomotive complete si a instalaţiei electrice pentru încă 28 de locomotive ce urmau a se construi in România, in baza achiziţionării licenţei. Pentru 21 din totalul de locomotive ASEA asigura echipamentul electric complet, iar pentru restul de 17 locomotive o parte a echipamentului se producea deja, sub licenţă, in România. Firma românească desemnata pentru a executa montajul general si asimilarea subansamblurilor părţii mecanice si electrice era Electroputere, din Craiova (EPC), care deţinea deja licenţa pentru producerea locomotivelor diesel-electrice de 2100 CP.
Ultima dintre cele 10 locomotive construite in Suedia si livrată de ASEA in aprilie 1967 – 060-EB-008 – era o locomotivă-prototip echipată cu punţi redresoare mixte semicomandate, prevăzute atat cu diode, cât si cu tiristori, permiţând si frânarea recuperativă. Reglajul treptelor de tensiune se efectua convenţional, prin intermediul graduatorului pe inaltă tensiune, tiristorii intervenind numai pentru reglajul fin, in interiorul treptelor de tensiune. După câţiva ani de probe si de exploatare comercială pe linia cu profil greu Brasov–Predeal–Bucuresti, prototipul a fost transformat de către uzinele Electroputere Craiova (EPC) intr-o locomotiva de serie 060-EA-

Date tehnice:

– Putere: 5100 kW
– Lungime: 19.8 m
– Distanţa între pivoţi: 10.3 m
– Greutate: 120 t
– Greutate pe ax: 20 t
– Tensiune de alimentare: 25 kV, 50 Hz- Formula osiilor Co’Co’
– V max. :120-160 km/h
– Greutatea totala 120 tone
– Inălţimea peste pantograful coborât 4.500 mm
– Distanţa între pivoţi: 10.3 m

 

Comentarii
  1. Victor Florin spune:

    Locomotiva a zecea ca ordine cronologica, adusa de la Vasteras la Brasov , a fost 060-EA-009 . Locomotiva tiristorizata se numea 060-EB-001 si a venit impreuna cu EA-008 si 006 .Era o locomotiva cu reglarea tensiunii la MT atat pe partea de inalta tensiune ( folosea un graduator ) cat si pe partea de joasa tensiune ( folosea punti tiristorizate complet comandate , racite cu aer si cu functionare in patru cadrane ) Aceasta a facut servici in parcul depoului Brasov , dar fiind destul de defectuoasa , a terminat ultimii ani de serviciu la triere in triajul de marfa al CFR din Brasov . In primavara anului 1980 , a fost trimisa in reparatie capitala la Electroputere Craiova . Timp de mai multi ani ( pana in 1991 ) specialistii craioveni au incercat sa o refaca cu componente indigene , dar tehnologia tiristoarelor de IPRS Baneasa nu a corespuns la acest nivel de putere , locomotiva avand mari probleme in testele de pe inelul de la Faurei . In 1991 , Electroputere monteaza echipamente electrice de la 060 EA si osii de 160 kmh . Locomotiva revine la depoul mama Brasov sub titulatura 41-931 ( 060-EA1-931 ) Face servici pana in 2007 , cand este data la schimb cu 47- 773 ( ex 41-773 ) depoului CFR Calatori Arad , unde face servici si acum .

  2. Vlaicu Andrei spune:

    Aduc o mica precizare. Au fost 2 locomotive fabricate pentru 200 km/h. 41-0122-6 (ex. 060-EA2-122) si 42-0302-2 (unica din clasa 42). Ambele au avut angrenajele schimbate si boghiuri cu osii cu roti monobloc. Din cele 2, doar 42-0302-2 mai este apta de viteze peste 160, 41-0122-6 fiind modernizata cu Softronic si are v.max 160km/h. 42-0302-2 detine chiar recordul pe CFR de viteza, cu 227 km/h pe tronsonul Floresti Prahova-Buda in 1998. Uite un link : http://www.youtube.com/watch?v=OTwQ0w_Xg6Q

    • Victor Florin spune:

      Prima locomotiva cu vit max de 200 kmh a fost 060-EA2-122 , care avea pantografe simetrice cu sanii duble . A reusit in 1974 un record de 204 kmh intre Campina si Ploiesti Vest . La acel moment se deosebea de restul LE prin faptul ca dunga de pe cutia locomotivei era de culoare rosie ( restul avand dunga albastra ) Avea si un nickname : ” Generalul ” . EA2-302 a fost construita ulterior ( 1976 ) Ambele au fost mereu in parcul depoului BC .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s