IAR CV 11 este un avion monoplan românesc cu aripă joasă, primul avion de concepţie şi realizare în întregime românească.Scopul său era de a fi un avion monoloc de luptă.

Avionul a fost proiectat de Elie Carafoli şi Lucien Virmoux, inginer francez angajat în anul 1928 la IAR Braşov în funcţia de consilier tehnic. Din echipa de proiectare mai făceau parte Ion Grosu, Ştefan Urziceanu, D. Barbieri, Vladimir Timoşenco, Ion Ciobanu şi Ion Coşereanu.Proiectul se baza pe experienţa acumulată la IAR prin fabricarea sub licenţă a avioanelor Morane-Saulnier MS 35 şi Potez 25. Avionul a fost realizat în anul 1930, an în care a avut loc şi primul zbor.

 

Avionul era un monoloc, monoplan cu aripa plasată jos, cu tren de aterizare fix, carenat. Strucura era din lemn, cu elemente de dural la motor. Aripa era construită din trei secţiuni. Structura aripii era formată din două lonjeroane de dural rigidizate cu tuburi, hobane şi nervuri de pin. Eleroanele erau comandate prin tuburi şi biele. Toată aripa era împânzită. Fuzelajul era format dintr-un cadru de dural anterior şi patru lonjeroane rigidizate cu montanţi şi diagonale de pin şi era, de asemenea, împânzit. Ampenajele erau montate pe rulmenţi. Niciuna din suprafeţele de comandă nu aveau compensatoare.

Trenul de aterizare avea un ecartament de 1,9 m, şi atât el, cât şi bechia aveau amortizoare cu sandouri (cauciuc).

Avionul era propulsat de o o elice bipală antrenată iniţial de un motor Lorraine Courlis 48-5 de 600 CP, cu care avionul a primit denumirea de CV 11/W8, deşi motorul în W avea 12 cilindri. Ulterior motorul a fost înlocuit cu unul de tip Hispano-Suiza 12 Mc de 500 CP.

Activitate

În prima jumătate a anului 1931, avionul, echipat cu motorul Hispano-Suiza, a efectuat o serie de teste în Franţa. Întors în ţară, se propune doborârea recordului de viteză pe 500 km, record de 306,696 km/h, deţinut de Joseph Sadi-Lecointe pe un Nieuport-Delage. Doborârea recordului a fost încercată de căpitanul Romeo Popescu. În data de 9 decembrie 1931, decolând de la Bucureşti el a parcurs 370 km cu o viteză medie de 319 km/h, dar în urma unei pene de motor a încercat o aterizare forţată lângă Lehliu, însă a capotat pe terenul moale, pierzându-şi viaţa. Cu ocazia asta a fost distrus şi singurul exemplar de IAR CV 11 fabricat.

Caracteristici (IAR CV 11)

Caracteristici generale

Echipaj: 1 pilot

Caracteristici tehnice:

  • Lungime: 6,98 m
  • Anvergură: 11,5 m
  • Înălţime: 2,46 m
  • Suprafaţă portantă: 19,8 m2
  • Masă (gol): 1100 kg
  • Masă (gata de zbor): 1510 kg
  • Motor:
    • 1 x Lorraine-Courlis 48-5 de 600 CP (440 kW) la turaţia de 2000 rot/min
    • 1 x Hispano-Suiza 12 M de 500 CP (370 kW)

Performanţe

Cu motorul Lorraine Courlis 48-5 avionul a realizat:

Viteză maximă: 302 km/h la înălţimea de 5000 m
Viteză maximă: 325 km/h la sol
Timp de urcare la 5000 m: 8 min 30 s.
Plafon de zbor: 9000 m

Cu motorul Hispano-Suiza avionul a realizat:

Viteză maximă: 329 km/h la înălţimea de 300 m

 Sursă informații : http://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_CV_11 , http://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_CV_11 Sursă fotografie:  http://www.rhcforum.ro/topic/11228-iar11cv-iar15/, http://www.aviastar.org/air/romania/iar_cv-11.php Toți cei care au date suplimentare despre acest model ,fotografii sunt invitați să contribuie la dezvoltarea acestei pagini și inclusiv a site-ului Făcut În România ,puteți trimite materiale la adresa facutinromania@yahoo.com sau comentați în partea de jos a pagini

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s