I.A.R. 95

Posted: 11/07/2012 by Cristian Burac in I.A.R
Etichete:, , , , , , , , , , , , , ,

IAR 95 Spey a fost un proiect de avion supersonic de vânătoare românesc, desfășurat în anii ’80, și terminat din cauza lipsei de fonduri, înainte de construirea unui prototip. Proiectul prevedea un aparat cu o aripă convențională (dublu-delta), cu fantele de admisie a aerului în lateral. S-au propus diferite variante, cu unul sau două motoare, și cu unul sau două ampenaje verticale. Guvernul român a luat în considerare și cooperarea cu Yugoslavia (la fel ca în cazul IAR 93), dar aceasta a refuzat din cauza proiectului propriu, Novi Avion. IAR-95 este similar ca design și performanțe (estimate) avionului chinezesc FC-1, produs în anii 1990 în colaborare cu Pakistanul. Este posibil să fi existat un schimb tehnologic, ținând cont de cooperarea militară și economică de atunci dintre România și China. Proiectul IAR 95 a început la sfârșitul anilor ’70, sub conducerea inginerului Dumitru Badea. A rezultat un avion ușor, monoloc, cu un singur motor care ar fi trebuit să fie capabil de o tracțiune de aproximativ 54 de kN (91 de kN cu postcombustie). Aripa ar fi fost montată sus, și s-au studiat configurații cu unul sau două ampenaje verticale. În 1981 s-a renunțat la întregul proiect, din cauza faptului că nu s-a putut procura un motor cu performanțele cerute. La puțin timp lucrul la un avion supersonic a fost reluat, sub conducerea inginerului Constantin Roșca, numele fiind acum IAR 101; acesta era similar primului proiect, fiind ceva mai mare și având patru puncte de acroșare sub aripi. Au urmat apoi mai multe variante, cu unul sau două motoare, cu două ampenaje verticale, cu unul sau doi piloți. Acestea au fost testate în tunelul de vânt, și numele proiectului era acum IAR-S. Aparatul cu doi piloți și un singur motor părea cel mai promițător; se prefigura ca un avion multi-rol, capabil atât de vânătoare aeriană, cât și de atac la sol. Macheta sa este încă în holul INCAS. Pentru a testa capacitatea de producție indigenă a unui avion supersonic, s-a decis construirea unui prototip numit IAR-95ME, de către Întreprinderea de Avioane București (astăzi Romaero S.A.), și un departament al INCREST a fost mutat în apropierea fabricii. Deși lucrările erau într-un stadiu avansat, s-a renunțat la întregul proiect în 1988, din lipsa fondurilor.  

   

Sursa fotografie : http://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_95 ,http://la-neamtu-tiganu.blogspot.ro  Sursa informatii : http://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_95 . Toţi cei care au date suplimentare ,fotografii sunt invitaţi să contribuie la dezvoltareaacestei pagini şi inclusiv a site-ului Făcut în România,puteţi trimite materiale la adresa facutinromania@yahoo.com sau comentaţi în partea de jos a paginii .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s