I.A.R. 16

Posted: 03/01/2013 by Cristian Burac in I.A.R
Etichete:, , , , , , ,

iar16-1

I.A.R. 16  a zburat pentru prima dată în 1934. A fost primul avion de  vânătoare proiectat de Carafoli ce avea structura toată din metal, fuselajul fiind construit din placaj, pânză şi duraluminiu. Acesta a fost dotat cu un motor, Bristol Mercury S2 IV, 560 CP (418 kW) la 4500 m importat din Anglia, cu noua cilindrii dispusi radiar si închişi de către un inel  Townend. Armamentul era  format din două mitraliere  7.7 mm Vickers. Motorul britanic oferea o viteză maximă de 342 km / h la 5.000 m, care ar putea fi atinsă in 6 min 5 s, în timp ce plafonul a fost stabilit la 10.000 m.

iar16-c1

IAR16 nu a fost decât un prototip unic. Avea masa de 1650 kg și dimensiunile : Anvergură – 11.70 m , Lungime – 7.37 m, Înălțime- 2.80 , Suprafată aripi 20.30 m2

iar16-2 post-2-1210957376 post-2-1210957270

Performanţa

iar-16Cu acest avion locotenentul aviator Alexandru Papana a doborât la 16 iunie 1935 recordul national de înaltime detinut de regretatul capitan aviator Romeo Popescu de 10518 m. Dupa o luna de antrenament si pregatire a avionului, urcând de la 8000 la 10000 m, în ziua de 16 iulie, ora 11 si 30 de minute a decolat de pe aerodromul fabricii IAR în prezenta personalului uzinei si a reprezentantilor Aeroclubului Român. Zborul este descris în însemnarile facute de Alexandru Papana:

„… Pâna la 5000 m n-am facut mai mult de cinci minute, urcând aproape vertiginos. Ajuns la aceasta înaltime, am declansat aparatul de oxigen. La 7000 metri începuse sa-mi fie frig. Dar ce conta asta în comparatie cu sublimul peisaj ce mi se înfatisa: Sub mine se vedeau Bucegii si Piatra Craiului, mai încolo Fagarasii, iar la sud sclipea Dunarea, cu apele ei jucause. Pâna la 8500 metri înaltime totul a mers apoi perfect. “ Ajuns la 10900 a renuntat sa mai urce din cauza efortului fizic prea mare, necesar câstigarii fiecarei sute de metrii. La aterizare s-a constatat însa, ca un aparat de înregistrat nu a functionat normal, motiv pentru care performanta realizata nu a fost omologata.

Dar în dupa masa aceleiasi zi, Alexandru Papana a efectuat un alt zbor atingând, conform altimetrului, înaltimea de 12000 m. De data aceasta aparatele au functionat normal, înregistrându-se la aterizare un record de 11631 m, depasind vechiul record cu aproape 1000 m.

Sursă Informații : http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-16 , http://www.aviastar.org/air/romania/iar-16.php Sursă Fotografii : http://www.historicaircraft.org/Golden-Age-Gallery/pages/IAR-16.html , http://webspace.webring.com/people/ks/strezahuzum/IAR-16.htm , http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/2-Airplanes/Axis/4-Others/03-Romania/I.A.R.16/I.A.R.16.htm ,http://www.airwar.ru/enc/fww1/iar16.html ,http://www.rhcforum.ro/topic/16389-iar-16

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s